Otsikko1

Nuförtiden baseras jordskalvsforskningen på instrumentella registreringar. Trots det samlar man fortfarande in makroseismiska observationer, eftersom de kompletterar det instrumentella data på ett fördelaktigt sätt.

Om du känner av skakningar som skulle kunna vara ett jordskalv, kontakta gärna det seismologiska institutet vid Helsingfors universitet via vårt

webbformulär.

Seismologiska institutets webbsida

Jordskalvet i Bredviken i Esbo på eftermiddagen den 3 februari 2013. Dess magnitud var ungefär 1,7. Den röda stjärnan visar det instrumentellt bestämda epicentret. Cirklar påvisar platser där skalvets verkningar observerades makroseismiskt, antingen som buller eller som skakning eller båda. Ett andra jordskalv med magnitud 1,3 inträffade i Bredviken följande dag.